jagochbabydino.blogg.se

Livet om mig och min familj, graviditeter, att leva sin dröm, göra vad man tycker om och vill.

Ljudisolerat på förlossningen? JA tack!

Publicerad 2013-07-12 17:47:00 i Graviditet

Så då var det dags för ett besök på förlossningen.
 
Att jobba i full 190 och gå på konsert var uppenbart inte det ultimata....
När Sabaton spelade kändes det som att jag hade rundgång i både mage och öron. Ljudet var kasst, volymen så hög att det skorrade i högtalarna och man hörde inte vad de sjöng. Efter en 15 min fick jag mig en karatespark som hette duga och jag avvek från min plats bakom glasdörr så det blev dämpat ljud.
 
Dagen efter var jag på jobb och hade full rulle som de senaste dagarna.
Tänkte inte så mycket mer på att jag inte känt T-rex förrän jag kom hem på kvällen och satte mig ner för en vila.
Efter att ha buffat, puffat och skakat om magen i över 30 min och INGET livstecken kom, började jag bokstavligen bli lite små svettig.
 
Här har jag känt rörelser var dag flera gånger om dagen och nu helt dött.
Ringde upp gynakuten som direkt hänvisade mig till förlossningen då jag är så långt gången.
Inget snack om saken utan jag skulle in för undersökning.
Jahapp.
Då var det bara till att svira om och hoppa in i bilen.
Har nog aldrig gått så fort som igår att både O jag var klara och satt i bilen och körde in.
 
Väl framme fick vi sitta en stund i en av väntrummen på förlossningen. Kl var 22 och det fanns folk där inne som var på G till att föda. Kan jag säga att jag mer än gärna ville hålla för öronen så jag slapp höra "jämret" som försegick på avdelningen??
 
Det är ett riktigt babyboom år i år och förlossningsavdelningen i Hbg är inget undantag.
Efter någon minuts väntan kom en barnmorska och tog hand om oss.
Inslussade i ett rum och fram med apparaten för att se om vi kunde hitta hjärtljud...
Där låg jag på den hårda britsen och bad till gud att snälla låt oss få höra den galopperande hästen.
 
Hon trycke, klämde, mer gele, flyttade, men inget....
En aning panik i mitt hjärta kan jag säga.
Mitt i allt öppnades dörren och barnmorskan bad 1000 gg om ursäkt och var tvungen till att gå för hennes patient skulle nu föda. Hon bad den andra att stanna kvar och leta men det gick inte, för även hennes patient var på gång att föda. Ingen som kunde stanna kvar hos oss och fortsätta leta.
Vad gör man i det läget?
Klart att jag säger att skynda dig iväg nu.
Jag hade inte velat vara där i rummet och inte haft en barnmorska vid min sida när jag krystar ut en bebis.
 
Tänkte stilla att hmmm... Kan jag inte koppla igång maskinen och börja leta själv efter hjärtljud?
Men nej.. Istället fick T-rex höra ett par väl valda ord och O satta där på stolen och såg faktiskt lite ängslig ut han med....
 
Efter 10 min kom hon in igen. Det gick fort =)
Sa det att det var ju toppen att veta att det går så fort. Hon bara skrattade och svarade mig att du behöver inte tro att det kommer gå så bra. För det var inte patientens första barn så det gick som rinnande vatten.
Typiskt! haha
Men ett gott skratt fick vi alla.
 
Hon satte sig ner på kanten igen och fortsatte leta efter hjärtljud.
Fortfarande inget och tiden kändes jäkligt lång! Tyckte nästan att även hon såg lite orolig ut.
Helt plötsligt dundrade det in 2 andra genom dörren och kopplar upp en annan apparat som jag misstänker att de skulle använda på mig, men precis när den startade så kom äntligen ljudet jag så önskade att få höra.
T-rex hjärta.... En puls på 170 sa O, för själv såg jag inte displayen på väggen bakom mig.
 
Kan nog inte beskriva den lyckan jag kände då...
När man inget känt på över 24 h och började i huvudet faktiskt köra det värsta senariet. Satt och googlade i bilen på vägen in efter hur tidigt de får lov att födas förtidigt för att klara sig....
 
Fick ett par bannor från barnmorskan om att jag MÅÅÅÅÅSTE vila om dagarna med, även OM jag har mycket på jobb att göra OCH även efter jobb. Det är så kort tid i ens liv som man är gravid så GÖR DETTA!!!
Jepp, jag lovar att jag från och med nu absolut tänker ta mina vilor som hon gav mig bannor för.
Vill inte stå där igen och ha denna panik i mitt hjärta.
 
Så kl 23 traskade vi ut från fölossningen igen.
Glada båda två. Tror ni inte att slyngeln till T-rex gav ifrån sig en spark väl framme vid bilen?
Snorunge!! ;) :P
Det kunde "han" väl ha gjort INNAN jag ringde till fölossningen????

Men men, Its alive och allt är bra tack och lov.
Till er alla gravida, läs och lär. Ta era pauser och se till att vila.
Och vad ni än gör så lyssna inte på Sabaton live när ni är gravida ;)
Iron Maiden var för den delen mycket bra ifall ni undrar och ljudet var så mkt bättre med dem än med Sabaton.
 
Nu ska jag vila efter denna hektiska vecka.
T-rex är i farten idag igen, även om lite loj mot vad han har varit, men det kommer förhoppningsvis snart igång på riktigt igen.
 
Ta hand om er!

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2013-07-12 23:46:37

Puh! Vilken tur att allt var okej!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela