jagochbabydino.blogg.se

Livet om mig och min familj, graviditeter, att leva sin dröm, göra vad man tycker om och vill.

Dags att börja vänja sig tro?

Publicerad 2014-01-07 10:18:00 i Allmänt

I en veckas tid, tom mer än det tror jag, har nu myran i princip sovit nätterna genom.
Jag har i ett par dagar funderat på att lägga henne för natten i sin säng så hon får sova där istället för mjukliften på golvet. Men det tar emot var kväll man ska lägga henne.
 
Att inte ha henne sidan om mig nattetid, fast än hon inte ligger i vår säng.... Det känns jobbigt,
Som det är nu kan jag bara rulla fram till kanten och titta ner och jag ser henne. Kan bara ge henne nappen om hon börjar att gny osv.
Flyttar jag in henne i hennes rum så kan jag inte bara rulla fram till kanten och ligga och titta på henne hur länge jag känner för det och somna in på så vis. Flyttar jag in henne kommer hon att ligga i ett annat rum, inte sidan om mig,
 
Och det bästa sättet att vakna på är onekligen på morgonen när jag rullar fram till kanten tittar ner och möts av hennes underbara leende som lyser upp i hela rummet. Underbara älskade unge! Man kan inte få en bättre start på dagen än att få se hennes genuint äkta glada leende över att se mitt ansikte <3
 
Ska jag ta mig "mod" och flytta in henne på hennes rum?
Ja det är nog dags för detta snart. Kanske redan i natt?
Vi får se hur redo jag är ikväll för detta...
Snacka om seperationsångest!
Kommer bli superjobbigt när jag ska åka till Stockholm två dagar för att gå på fackmässa i mars. En mässa jag verkligen verkligen vill gå på!
 
Har bestämt mig för att sluta äta en massa onödigt gott för att hjälpa mig själv att gå ner i vikt.
Är dödligt trött på dessa extra kilo som jag bär på från graviditeten.
Som ammande får jag ju inte lov att banta, och det har jag inte heller tänkt att göra, men ngt måste jag kunna göra för att ge det en spark åt rätt håll?
Efter att ha läst mig till och pratat med BM så får man ju inte bränna fett för det avger gifter som går ut i mjölken som sedan myran får i sig. Så hur ska man då gå tillväga?
 
Genom att enbart tillåta mig äta godis, dricka läsk och annat onyttigt på enbart helgerna så borde det vara en spark åt rätt håll utan att några gifter frigörs. Jag har börjat att gå en längre runda varannan dag i rask takt och detta tänker jag inom kort börja göra varje dag. Som det är idag så styr vädret lite hur jag gör.
Är det ok väder och hunden känns lugn, då klär jag både myran och mig och tar hunden på en lång runda. Är vädret mindre spännande är det enbart jag och hunden som tar oss ut när O kommit hem så han kan ta myran.
Önskar det fanns en snabb genväg till att gå ner 13 kg...
 
Varför är det så lätt att lägga på sig i vikt men så svårt att gå ner det igen?
Jag vet att det inte ens är 2 mån sen myran är född, men när man tappar 12 kg på noll tid blir man lite ledsen när det sedan tar stopp trots att jag hel ammar....
 

Kommentarer

Postat av: sara

Publicerad 2014-01-07 16:40:22

Hmm jag blir inte riktigt klok på din BM och det där om att man inte får bränna fett. Det är ju något som alla gör när de blir av med mammakilona, klart att dem första 10 mest är vätska etc etc men allt därefter är fett. Jag menar fett är det vi bränner och därför går vi ner i vikt. Då skulle det ju vara förbjudet att röra på sig, äta hälsosamt och även amma eftersom risken att vi bränner fett och det är skadligt och för farligt. Det kan knappast vara bra att gå med 10-20 kg övervikt under ytterligare 6-12 månader. Jag har iaf aldrig hört något sådant och jag tänker röra på mig och må bra såfort jag kan efter att knoddas är ute!:-)

Svar: Har läst runt lite på internet och det har tydligen med att göra att man frigör ett gift när man förbränner fett. Detta gift går ut mjölken.Men nej det är inte kul att gå med dessa extar kilo, och jag vill gråta över dem vill jag lova. Har nu satt mig på att enbart tillåta mig onyttigheter på helgen och varannan dag går jag längre runda med hund/barnvagn eller bara hund. (beror på väder och om O är hemma eller ej).
Blev dock rätt ledsen när jag ställde mig på vågen idag och insåg att jag trots att jag varit nyttig och duktig på att röra mig - gått upp 2 kg! Va faaaan liksom!
Daria D

Postat av: sara

Publicerad 2014-01-11 12:13:59

Jo jag har förstått det här med att viktnedgång frigör ev. Miljögifter från fettvävnaden. Men hur mycket måste man gå ner för att det verkligen ska vara farligt? Att sunt gå ner ett par kg i månaden hur farligt kan det vara? Jag menar absolut inte banta. Det finns ju gifta ämnen i allt. Plasten i flaskorna vi matar våra barn med innehåller fortfarande gifter, vällingen med mjöl som odlats på en åker bredvid en motorväg som vi matar våra barn med är knappast jättebra, räcker vi står vid en busshållsplats och barnet utsätts för passiv rökning så är det riktigt dåligt. Jag tänker mest hur skadligt kan det vara om vi jämför med allt annat skadligt som finns?

Postat av: sara

Publicerad 2014-01-11 12:23:32

Och jag läste lite med amning och tydligen så ger det inte alls samma effekt på alla. Vi får lära känna våra kroppar igen efter graviditeten. Vad har vi för vanor? Är vi ute och promenerar varje dag och i väg och träffar vänner eller är vi mest hemma? Och hur mycket kan vi äta och av vad? Kanske kan vi inte äta samma mängd som tidigare när vi var igång och arbetade. Ja vi ammar och behöver extra näring men vi kanske ändå äter för mycket eller fel mat. Jag förstår dig och kan bara ana hur det kommer bli när bebis är ute och extra kilona är kvar. Då får jag lära mig vad min kropp behöver.

Kanske visar viktökningen att du behöver mer motion ändå och ännu mer förändring i kosten. Kanske! Du får känna efter. Du hamnar snart på rätt spår! ♡

Svar: Det gör den säkert inte: alla är vi olika och då borde ju alla reagera olika med amningen med.Jag står ju som sagt stilla efter de två första veckorna, trots att jag rör mig mer nu än jag gjort på länge (har ju inte kunnat), jag äter absolut inte mer än innan, men ändå så står jag still. Eller inte ens det, jag har ju gått upp 2 kg enligt vågen.

Eg bryr jag mig inte vad vågen visar, jag är bara så less på min mage och mina lår.
Längtar till att få på mig mina vanliga kläder, mina vanliga byxor! Just nu ser jag ju bara lönnfet ut och inte "aaah! hon har nog nyligen fått barn", ja i mina ögon ivf...

Men jag har bestämt mig för att köra en ny runda med world of shape som jag tidigare gjort. De gör om träningen och kostprogrammet för än då jag hel ammar, s¨får vi se om det blir ngn slimning av kroppen eller inte...

Skulle vilja gå mammayoga med =)
Daria D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela