jagochbabydino.blogg.se

Livet om mig och min familj, graviditeter, att leva sin dröm, göra vad man tycker om och vill.

Hormonerna eller vad?

Publicerad 2015-10-12 14:11:18 i Allmänt

Jag bara måste skriva av mig lite....
Jag har de senaste dagarna funderat en hel del på att ta bort FB från min mobil.
Faktiskt.
Inte för att jag sitter och hänger där i timtals, men det stjäl ändå en del tid för en oavsett tiden på dygnet. För så poppar det upp på skärmen att ngt inlägg har postats, ngn svarat, någon gillar, man blivit inbjuden osv
Jag kollar inte alltid direkt vad det är som poppar upp, men så ligger den där lampan och blinkar och påminner.
Så går man in och kikar och så är det lätt att man fastnar längre än man tänkt.
 
Jag måste även rensa bort en hel del grupper har jag märkt, där mina värderingar och åsikter är käpp åt helvet åt andra hållet mot vad majoriteten av folket har i div grupper.
 
Jag har insett att jag har börjat bli lite lätt irritear, eller provocerad, eller jag vet inte ens vad jag ska kalla det, på vissa inlägg.
Vissa inlägg får mig verkligen att undra om folk ens tänker överhuvudtaget eller om det är mig det är fel på.
 
Det senaste jag hamnat i mindre trevliga toner om (inte från min sida vill jag påpeka utan från andra) är ett inlägg där ngn skrev (en kortfattad summering);
En mamma som är långammare och ammar fortfarande sitt yngsta barn som är 4 år gammal. Hon har varit bortrest i 2 v och under den tiden har hon ju inte kunnat amma, så kom hon hem och pappan skulle lägga barnen och den yngsta var ju totalt uppgiven för den ville ha tutte som hon själv skrev. Pappan var frusterad och menade att nu får det vara slut och hon var helt förstörd för att han inte förstod att hon ville ge barnet sin tutte.
Undrade lite vad andra tyckte om detta.

Jag kunde inte låta bli att svara. Inte för att jag behövde, men det kliade i fingrarna på mig flera timmar senare. Så jag skrev, att jag ber om ursäkt, men om hon nu inte kunnat amma barnet på 2 v tid, och barnet var ju ändå så gammal som det var så det har inget behov av amning längre, varför är det då så viktigt att hon ska amma igen då barnet redan har varit i en avvänjnings fas i 2 v tid.

Det skulle jag ju aldrig skrivit med tanke på vad jag fick till svar från ALLA utom hon som startat tråden.

Jag svarade åter igen att missförstå mig inte, jag lägger mig inte i hur länge folk ammar sina barn, det är upp till var och en men om barnet är så gammalt och klarat sig utan amning i 2 v så borde det vara enkelt att sluta i och med detta. Det är inget behov av amning längre. Jag var bara nyfiken vad som var så viktigt med att tvungen fortsätta. Mjölkproduktionen borde ju ha avstannat på 2 v med.

Ja det har ju ramlat in svar från alla möjliga håll om att det finns faktiskt andra sätt för pappan att vara nära, som att läsa en bok, ligga och mysa med barnet i soffan jada, jada, jada....
Eh..... Är jag helt dum i huvudet nu när jag tänker då; "Har du OTUR när du tänker eller?!??"

Allvar?
De skriver själva att det finns andra sätta att vara nära sitt bran, JA just det! Det finns ANDRA sätt att vara nära sitt barn!!! Ungen är 4 år! Den behöver inte ammas längre!!!

Jag svarade naturligtvis inte detta, jag svarade inte alls. Jag bara sitter och är full i skratt. Jag börjar på fullaste allvar undra om det är mig det är fel på som tänker i dessa banor.
 
För mig är det inte ens naturligt att ett barn ska få lov att amma när de är 4 år.
Nej det borde vara slut på amning en lång tid innan 4 ås ålder är nådd. Men det är min åsikt och inget jag tänker trycka upp i huvudet på folk.
MEN jag tror inte ens att det finns ngt djur i djurvärlden där mammorna ENVISAS om att de ska dia sina ungar i 4 års ålder och längre!!

Jag minns när min äldsta lillasyster var liten.
Jag fick ta henne till tandläkaren för att föräldrarna hade inte möjlighet att hinna.
Jag kommer inte ihåg om hon var 2 eller 3 år, men hon ammades fortfarande. Detta för att hennes mamma är från en annan kultur och där är detta vanligt.
Jag kommer så mkt väl ihåg tandläkarens hårda ord. Hon MÅSTE sluta amma henne!
Detta då det förstör hennes TÄNDER!
Detta var SUPERVIKTIGT att jag framförde i hemmet så det fick ta slut någon gång!

Nu är säkert kanske råden annorludna, det är ju nya råd och rön hela tiden, men det var så det var för en 15 - 16 år sen.
 
suck.....

Sen något helt annat.
Alla dessa "det är så småbransförldrar har det och tänker". Läs och känn igen dig.
Detta provocerar mig faktiskt på sistonne.

Nej jag känner inte igen mig att jag tänkte innan jag födde att jag aldrig skulle laga ngn annan mat till mitt barn, utan de ska äta samma som vi. Och sen efter att barnet är fött och äldre så står jag och lagar 50 olika rätter för att det passar inte barnet vad vi äter. NEJ!
Loppan äter samma som vi (med undantag i fall det är starkare kryddning, då tar jag bort till henne INNAN jag kryddar maten). Passar inte maten när vi äter, då får hon gå i från bordet och hon äter maten senare när hon väl är hungrig. Jag står inte och ger henne 5 olika rätter eller mer, för att hitta vad hon äter så hon får mat i sig.

Har ni någonsin hört talas om en hund som svälter sig själv ihjäl till döds för att maten inte passar? Inte? Nej inte jag heller. Samma sak med barnen. De äter när de väl är hungriga!

Nej jag känner inte igen mig att jag tänkte innan jag födde att jag aldrig skulle ge mitt barn en mobil eller padda att leka med som liten och idag har jag panik när batteriet börjar ta slut för barnet är hyseriskt och vill leka med just paddan eller mobilen.
Var och en får lov att själva göra som de vill, och det rör mig helt ärligt inte i ryggen att andra gör så, men kom inte till mig och säg att det är så det är, för NEJ, det är inte så hos alla.
 
Nej jag känner inte igen mig att jag tänkte innan jag födde att mitt barn aldrig skulle få kakor, godis osv och idag har man problem i affären för de står och gapar efter godis, och det är KLART att man köper det.
NEJ det är inte så, för vi har aldrig lärt vårt barn att hon ska trycka i sig choklad, godis, kakor och annat socker.
Visst får hon smaka en bit bulle eller tårta när det är tillfälle och detta bjuds. Men det är DÅ och inte var dag och jag MUTAR inte henne med godis för att hon ska göra ngt JAG vill. Man ska inte behöva muta barn med godis för de ska kunna gå att lära UTAN socker! Så NEJ, kom inte till mig och säg att det är så det är för så är det verkligen inte för alla!

Nej jag känner inte igen mig att man ALDRIG får sova som småbarnsförälder. Jag vet att det är olika från alla barn, men det finns faktiskt de barn som sover hela nätter sen de var små knyten.
Jag beundrar verkligen de föräldrar som sliter och drar sitt hår för att de kämpar med både nattningar, vakna nätter osv. Jag BEUNDRAR ER! För jag vet hur viktigt det är med sömn för att kroppen och knoppen ska fungera som det ska. MEN NEJ, alla har det inte så och bara för att alla inte har det så så betyder det inte att man ljuger för att det ska låta bra. Det syns väl för guds skull om man får sova om nätterna eller inte?

Jag kan rada upp hur många exempel som helst, men jag struntar i det.
Jag blir bara så less när folk ska trycka upp i huvudet på en att det ÄR så det är att vara småbarnsförälder, allt annat ÄR lögn!

Jag säger och jag menar det, var familj gör som de själva vill. Var familj fostrar som de själva vill. Vart barn är UNIKT.
Det som fungera för en fungerar inte för andra, men det finns fan i mig ingen jäkla mall man ska följa där det står att man ska då laga 50 rätter för att ens barn ska få i sig ngt för det passar inte med maten som serveras, det finns inget som säger att jag MÅSTE låta mitt barn få roa sig med en padda, det finns INGEN som kan tvinga oss att ge vårt dotter socker/godis för att det är så man gör osv.

Vill ni inte ge ert barn godis så GÖR INTE DET, men sitt inte sen och tryck upp i huvudet på mig att det är så jobbigt för att ert barn gråter var gg ni är i affären för den vill ha choklad.
VEM lärde ert barn vad choklad är?? Ja just det, ni själva.... skyll er då själv och kom inte och säg mig att det är så det är!

BAH!

Fasen vad skönt det var att få skriva av sig.
Jag ber om URSÄKT ifall jag tarmpat någon på en öm tå. Det är absolut INTE min mening, jag var bara tvungen att få skriva av mig, att få rensa mitt system. Och nu är det rensat så nu kan jag gå vidare igen.

Jag vet inte om det är graviditetshormoner som spökar, men damn it feels good right now!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela