jagochbabydino.blogg.se

Livet om mig och min familj, graviditeter, att leva sin dröm, göra vad man tycker om och vill.

Äntligen här ❤

Publicerad 2016-01-21 20:38:00 i Äntligen mamma

Alla tankar, all oro har varit helt i onödan. 
Jag älskar den lilla knodden lika mycket som jag gjorde med loppan från första stund. Det går tydligen att dela sitt hjärta och sin stora kärlek med flera.
 
Jag slapp gå till den 20 och vänta. Och jag slapp bli igångsatt. Den 18 kom hon. Knodden. Lilla snäckan. Min andra stora kärlek. Loppans lillasyster....
 
Jag fick rätt på en punkt. Och det var att det skulle gå fort. Det gjorde det. När det väl drog igång.
 
För min egna skull kommer jag här att jämföra mina förlossningar.
 
Loppan född 20131118 en måndag kl 02.24 BF 7/11 (+11 dgr)
Knodden född 20160118 en måndag kl 14.32 BF 5/1 (+13 dgr)
Lustigt hur det kan bli!
 
Loppan: molande "mensvärk" drog igång natten mellan fre/lör. Avtog på morgonen igen gör att dra igång på natten mellan lör/sön igen. 
Trött som en gnu intog vi förlossningen ca kl 7.
Värkarna avtog så fort vi kom in. Öppen då 4 cm. Blev utskickade för att promenera. Värkarna började igen så fort jag kom utanför sjukan. Så fort jag kom in igen avtog de. Vi blev efter ett tag skickade på att inta lunch. Ikea blev det och Olof trodde jag skulle föda i restaurangen 😂
Kom tillbaka för att tillslut bli hemskickad igen då värkarna bara drev med mig.
Plågade mig fram tills kvällen hemma och blev inskriven måndagen kl 00.10 Denna gg skulle det bli bebis.
 
Fullt öppen när jag kom in. Helt slut var jag. Jag skulle få epidural, en sömncocktail och hinnorna skulle tas. Jag skulle få sova sen skulle de dra igång förlossningen på morgonen. Det var vad jag blev lovad. Loppan var inte fixerad så jag blev även förberedd på att risken fanns för akut KS om det skulle bli navelframfall när de tog hinnorna.
 
De lurades...
 
Efter många olika mätningar tog de hinnorna. Jag minns hur varmt vattnet var som sipprade ut. Jag hade fått oxytocin i dropp som de ökat på rejält för att hålla igång mina värkar. Kl var då 01.30
Kl 02.15 säger de till mig att du kan glömma att få sova, det är dags att krysta för du ska få bebis nu. Då drog mina krystvärkar igång. 3 krystningar senare hade jag loppan på min mage. Kl var då 02.24, just då var det den bästa stunden i mitt liv.
Och fan vad fort man glömmer smärtan!
Enbart lustgas fick jag som jag fick be om att få och som jag inte ens fick behålla.
 
En förlossning där jag födde ett barn men där jag inte hade ngt att säga till om och jag kan inte minnas att man direkt hade en kommunikation med mig eller ens där de förklara i tid vad jag skulle göra. En militärisk barnmorska.
 
Fick typ 2 stygn invändigt och 1 utvändigt.
 
Vädret den dagen (måndagen) var grått, ruggigt och regnigt. 
Vi fick bo på avdelning 28 rum 53. Stannade 2 nätter och kom hem onsdag middag.
 
Knodden: molande "mensvärk" drog igång söndagskväll vid 19.30 tiden. Jag visste att this is it. Så det skulle sovas om jag skulle få en repris på loppan. Kl 05.15 börjar jag klocka värkarna och jag hade då 3 min mellan varje.
Ingen Alvedon hjälper. 
Det kommer hit lite frallor och jag får i mig 1. Ätandes stående. Och gungande från sida till sida. Loppan står sidan om mig och gungar ihop med mig. Lyfter på tröjan min för att blåsa på magen. Jag hade ju ont 😂
 
Kl 12.49 är vi inskrivna på förlossningen. Jag kände att det tryckte på så in i ner och jag ville ha ngt som hjälpte mig att bedöva smärtan. Jag längtade efter ett bad. Ett BAD! Fan vad jag saknar badkar!!
 
De gör ctgkurvan och andra div mätningar. Efter det så kollar de och jag är då 5 cm öppen. Skjut mig inte mer var mitt svar på 5 cm.
 
De frågar mig om jag vill ha ett bad och går och fixar till rummet till mig.
Jag traskar dit. Äntligen ska jag få bada!
Efter att arbetat mig igenom 2 jobbiga värkar så får jag äntligen sätta mig i detta badkar. Som jag njuter!
Jag lägger mig ner för att besviket upptäcka att min mage var förstor för att bli täckt under vatten. Olof drar igång duschslangen till mig för att jag ska kunna spola vatten över magen. Det är då det sker. Krystvärkarna drar igång och jag får nästan panik. Vart fan är barnmorskan? 
Mitt i ett skiftbyte sker detta. Jag blir inrullad i rullstol igen till förlossningsrummet. Börjar få panik igen då jag måste krysta och jag vet inte om jag får  (sitter i rullstolen med en undersköterska som rullar mig och Olof sidan om) och jag känner att det tar stopp. Hinnan är ju fortfarande hel!
 
Inne i rummet presenterar de sig så gott de kan och kan hjälper mig upp på sängen. Får panik igen då det känns som jag ska både kissa och skita på mig. Övertalar om att jag måste på toa och blir hjälpt dit. Får en ny krystvärk när jag ska kissa. Blir hjälpt till sängen igen. Får lustgas. Nästa värk tar de hål på hinnan. Nu äntligen kändes det lättare. 
Krystvärkarna drog igång kl 14.25
Hinnan togs kl 14.30 och knodden föddes kl 14.32
Kan säga att dessa 2 min kändes som 20. Och Olof påminner mig än hur jag med jämna mellanrum ropade i det läget "Ta ut den! Melon mellan benen! Melon mellan benen!!"
 
Kul att jag kan glädja någon! 😉
 
Underbar barnmorska och även undersköterska. En riktigt bra förlossning fick jag. Kan faktiskt tänka mig en till. Men sen är det slut.

Fick sy 2 stygn invändigt och 1 utvändigt. Samma som förra gången. Barnmorskan sa att det är vanligt att de gamla kan gå upp vid en ny förlossning.
 
Denna dag så snöade det. Och det rejält i omgångar. Vilken lyckans dag för mig alltså! Synd att jag inte kunde komma ut bara 😂
 
Vi fick bo på avdelning 28 och rum nr 51. Granne med vårt gamla rum.
 
Vi stannade bara 1 natt sen valde vi att åka hem. Jag sover så sjukt dåligt i dessa sängar. Och Olof är tom för lång så fötterna sticker ut 😂
 
 
Det finns likheter kan jag tycka 😍😙💕❤
 

Kommentarer

Postat av: Sara Selander

Publicerad 2016-01-22 07:10:05

Åh vad roligt att läsa jämförelserna! ❤ Går det bra med Julia och lillasyster?

Svar: Det går jättebra 😊 hon gillar än lillasyster. sen att hon tar ut det på oss med sin trots är en annan 5a. men lillasyster är omtyckt 😊❤
Daria D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela