jagochbabydino.blogg.se

Livet om mig och min familj, graviditeter, att leva sin dröm, göra vad man tycker om och vill.

Skolval

Publicerad 2019-02-12 09:28:39 i skola

I år kommer loppan tydligen få börja på riktiga skolan. Jag fick en chock när papperna damp ner i brevlådan om är det är dags för skolval. 
Inte i år, helt omöjligt att min lilla loppa är redan så stor, men jo, det är dags i år.

Valet vi fick från kommunen är Västra Karup, inte Förslöv trots att det är så mycket närmare. Sen har vi då Montessori som de går på idag och som ligger på gångavstånd från oss.

Första informationsträffen var på Montessoriskolan och vi traskade glatt dit förra veckan. Och jösses vilken skola. Det var så att jag själv önskade att få vara liten och få gå på den skolan. Så mysig, underbara lokaler, inga egna bänkar utan större bord och olika platser man kan välja att sitta på/vid om man inte hellre vill sitta i en fåtölj eller på en matta på golvet.  

Detta med 40 min lektioner finns inte där. De kör med 3 h så att när man väl kommit in i något så blir man inte störd av en brysk klocka som söger att det är dags att byta ämne. Men bara flr att det är 3 h betyder det inte att man måste sitta på samma plats i 3 h. Nej, är man trött eller hungrig så kan man bryta för en fruktstund, eller bara för att gå upp och sträcka på sig och kika lite tyst och försiktigt på vad de andra gör. 

Det finns inga klassrum med stängd dörr. Det är öppet och fritt att röra sig runt. Det är varmt, mysigt och ombonat. De har två sköldpaddor och en fantastisk utegård. Och varje dag är de ute halva dagen och en dag i veckan har de en hel utedag om väder tillåter. När de är ute är det inte gör vad ni vill utan det är lektioner lärartyrda. Där man får göra praktiska övningar istället för att bara sitta och göra i en bok och på ett papper. 

De har inga läxor utan om de vill fortsätta med det som de gjorde under dagen så fr de gärna fortsätta med det på fritids som ligger u samma byggnad och som har personal som varit med och även hjälpt till under dagen på lektionerna.

Om de vill så får de redan från  start vara med och lyssna på både engelska och tyskalektionerna och på så vis redan i tidig ålder snappa upp språken innan det är deras tur att lära sig.

Ja där fanns så mycket positivt att innan vi gick därifrån hade vi innerst inne redan bestämt oss, det är inte ens lönt att besök traditionell skola. För deras koncept är inte bara i förskolan utan det följer dem hela vägen tills de går ut 6:an.

Jag hade velat ha så istället för att sitta på en stel stol vid en stel bänk och ha 40 min lektioner och få bryta mitt i när jag äntligen fattat något eller mitt i när det är som roligast.

Så loppan, jag hoppas vi valt det rätta till dig och även mini längre fram. Detta är en skola jag själv hade velat gå och jag hoppas att alla som har barn som ska börja skolan, åtminstone bokar en tid för att komma och få se detta fantastiska koncept, innan man är fast besluten om att anmäla till traditionell skola ❤ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela